Skip To Main Content
Ga naar de inhoud

Op welke plannen kun je stemmen?

Het is bijna zover, dan kun je stemmen over vier onderwerpen voor de herinrichting van St.-Annaparochie. Deze vier onderwerpen kregen het meeste steun. We zijn met de indieners in gesprek geweest, en daar zijn schetsen en ontwerpen uitgekomen waar je vanaf 13 januari op kunnen stemmen. Zet het alvast in de agenda: van 13 tot en met 26 januari kun je stemmen! Maar wer stimme wij over?

Kruispunt Van Harenstraat– Warmoesstraat– Statenweg

Het idee wat het meest gesteund werd, was om van dat kruispunt twee doorgaande wegen te maken. Bijvoorbeeld de ene doorgaande weg gaat van de Van Harenstraat naar de Stadhoudersweg. De andere doorgaande weg gaat van de Warmoesstraat naar de Statenweg. Beide wegen maken een bocht, en daartussen zit een soort oversteekplaats. Hierdoor moet je, wanneer je dus van de Van Harenstraat naar de Statenweg wilt, wachten op het verkeer op de doorgaande weg Warmoesstraat - Statenweg.

Van dit idee zijn meerdere versies gemaakt. Door alleen de kleuren van het wegdek aan te passen, door de Van Harenstraat (meer of minder) aan te passen zodat je niet meer in één lange streep rechtdoor kunt rijden. En daar weer combinaties van. Je kunt ook kiezen voor een variant waarin de kleur en de vorm van de wegen hetzelfde blijven.

                        

                        

Oversteekplaatsen in het centrum

Er waren negen inwoners die een idee hadden ingediend voor zebrapaden in het centrum. Sommigen deelden een idee voor één zebrapad; anderen wel vier zebrapaden. Nu is het zo dat alle straten van St.-Annaparochie 30 km/uur worden. En in 30 km/uur-zones worden in principe geen zebrapaden aangelegd. De bedoeling is dat automobilisten de ruimte moeten delen met fietsers en voetgangers en dus hun snelheid aanpassen. Door een zebrapad ervaart de automobilist meer ruimte en zal sneller rijden. De zebra geeft daarom dus schijnveiligheid voor de voetgangers.

Maar er zijn veel inwoners die een idee over oversteken hebben ingediend, en die ideeën zijn ook veel gesteund. Het is dus duidelijk dat de gebruikers van het centrum van St.-Annaparochie veilig willen oversteken. Daarom hebben we met de indieners gekeken naar andere manieren om oversteekplaatsen te maken die wel binnen een 30 km/uur-zone passen. Zo denken we aan een oversteekplaats in een opvallende kleur, of een middeneiland op de weg, zodat je de weg in twee delen kunt oversteken. In combinatie daarmee kunnen we lampen gebruiken die (fel) gaan branden als er een voetganger oversteekt (of ander langzaam verkeer zoals een scootmobiel).

               

Kruispunt S. Brandsmalaan – Warmoesstraat - Nassaustraat

Voor dit kruispunt werd de aandacht gevraagd voor de fietsers. Er zijn veel schoolkinderen die langs deze kruising komen en zij moeten veiliger kunnen oversteken. Het idee wat ingediend werd, was een fietsrotonde waar de fietsers voorrang hebben op het overige verkeer. Samen met de indiener en de collega’s van verkeer hebben we daarnaast nog twee andere versies gemaakt.

De eerste is een ovonde waarbij de fietsers één rijbaan oversteken, daarna in het midden van de ovonde verder fietsen, en daarna nog een rijbaan oversteken. Bij de tweede versie komt er een verhoogd kruispunt, en komen de fietsers al op de Hemmemaweg op de rijbaan. Op de Hemmemaweg komt op die plek een versmalling zodat het verkeer daar moet afremmen. In totaal zijn er dus drie versies van dit kruispunt om op te stemmen.

                     

Fietsen op de Statenweg

Op de Statenweg eindigen de vrijliggende fietspaden ter hoogte van de Hartman Sannestraat. Daarna moeten de fietsers verder op rijbaan van de Statenweg richting de Van Harenstraat. Daar kwamen ook verschillende ideeën over binnen. Samen met de indieners kwamen we tot deze oplossingen: een verhoogd fietspad zoals er ook in Vrouwenparochie is of brede of smalle fietsstroken op de weg. Je kunt vanaf 13 januari voor één van deze versies kiezen.