Skip To Main Content
Ga naar de inhoud
Terug naar stemmen

Kruispunt Nassaustraat

Deze stemming gaat over het kruispunt tussen de Warmoesstraat, S. Brandsmalaan en Nassaustraat. Met inwoners hebben we gesproken over de aansluiting van het fietspad op de weg, de veiligheid van fietsers en voetgangers, en de snelheid waarmee auto's het dorp in komen rijden. Op basis daarvan zijn drie plannen gemaakt.

Let op: deze tekeningen zijn een indicatie van de plannen. Wanneer de plannen uitgevoerd worden, kan de exacte locatie, kleurstelling en materialenkeuze (een beetje) afwijken van wat hier getoond wordt. 

Met de blokjes hieronder kan je stemmen op het idee dat jouw voorkeur heeft. Wil je meer lezen over de ideeën? Scroll een stukje naar onder.

Welke kruispuntinrichting heeft uw voorkeur?

Een wegversmalling en een optische rotonde

In deze variant is ter hoogte van het politiebureau de wegbaan versmald. Dit gebeurt door bijvoorbeeld een groenperk. Fietsers komen hier vanaf het fietspad op de weg, of kunnen vanaf de andere kant de weg oversteken naar het fietspad toe. Waar nu het fietspad naast het kruispunt ligt, kan een groenperk worden gemaakt. Op het kruispunt zelf is het duidelijker dat er fietsers kunnen zijn. Het kruispunt wordt verhoogd. Aan elke kant van het kruispunt komen drempels. In de bestrating wordt kleur aangebracht. Het is geen rotonde, maar wekt wel het idee van een rotonde. Zo is er meer aandacht voor het kruispunt, en wordt de snelheid verlaagd.

  • SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie1.png SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie1.png

Een optische rotonde

In deze variant blijft het fietspad bestaan zoals het nu is. Het kruispunt wordt verhoogd. Aan elke kant van het kruispunt komen drempels. In de bestrating wordt kleur aangebracht. Het is geen rotonde, maar wekt wel het idee van een rotonde. Zo wordt de snelheid uit het verkeer gehaald.

  • SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie2.png SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie2.png

Een fietsrotonde

In deze variant wordt het kruispunt veranderd in een rotonde. Door middel van haaientanden wordt het verkeer van alle kanten geremd. Op het midden van de rotonde ligt een stukje fietspad. Hiermee kunnen de fietsers van het fietspad oversteken naar de andere kant. Fietsers kunnen van de andere kanten vrij op de rotonde, en kunnen alle kanten op. Op de rotonde heeft het verkeer voorrang. Het groenperk naast het kruispunt wordt kleiner. Hiervoor komt groen op de rotonde terug.

  • SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie3.png SvW_warmoesstraat-kruispunt_versie3.png
Je moet aanmelden of registreren om een reactie te plaatsen.
  • L

    30 km in het dorp

    1 stem  | 
    1
    0
    Geen reacties
    • P

      Bij deze oplossing zal er waarschijnlijk meer autoverkeer door het dorp gaan omdat de afslag van Nassaustraat richting Berlikum omslachtig gaat worden.

      1 stem  | 
      1
      0
      Geen reacties
      • B

        30 km / uur voor motorvoertuigen in hele dorp

        1 stem  | 
        1
        0
        1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
        • Beheerder #7  •  2025-01-15 09:20:39

          Dag Bezbur. De maximumsnelheid van de straten in dit project wordt verlaagd naar 30 km/uur. Het gaat om de Van Harenstraat, Statenweg, Stadhoudersweg, Nassaustraat, Warmoesstraat, S. Brandsmalaan en Hartman Sannesstraat.

          1 stem  | 
          1
          0
          Geen reacties
          • B

            De fietsrotonde laat de fietsers van noord naar zuid beter oversteken. Zorg ook voor fietsers vanaf de brandsmalaan en nassaustraat! Een veilige tussenstop voor fietsers kan helpen op deze drukke kruizing. Zeker op de drukke momenten. Drempels om snelheid uit het verkeer te halen geven ook "dreunen" in de grond. Froubuurt heeft hier veel last van gehad. Let ook op de ruimte die groot verkeer (vracht- en landbouwverkeer) nodig heeft om te draaien om de rotonde. Als vanaf het politiebureau het dorp 30km/u wordt zo dat mooi zijn. Alleen haaientanden zouden de doorstroming niet helpen. De bulk verkeer rijdt noord-zuid volgens mij.

            Geen stemmen  | 
            0
            0
            Geen reacties
            • H

              Ben van mening dat de fietsers zoals het nu is ingericht te kwetsbaar zijn. Dit geldt ook voor het kruispunt v harenstraat beukelaarstraat
              Ik vind een fietsrotonde prettig klinken, het verkeer wordt al afgeremd(snelheidsbeperking lijkt er ook aan te komen in de bebouwde kom) en daarbij een eigen stukje weg op de rotonde voor de fietsers klinkt dan met elkaar als een goed plan. Het groen op de rotonde moet dan niet te hoog worden, aangezien de fietsers anders nog niet zichtbaar zijn

              Geen stemmen  | 
              0
              0
              Geen reacties
              • B

                Vanaf het kruispunt Welkoop 30 km het dorp in.

                Geen stemmen  | 
                0
                0
                1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
                • Beheerder #7  •  2025-01-15 09:20:46

                  Dag Bosma. De maximumsnelheid van de straten in dit project wordt verlaagd naar 30 km/uur. Het gaat om de Van Harenstraat, Statenweg, Stadhoudersweg, Nassaustraat, Warmoesstraat, S. Brandsmalaan en Hartman Sannesstraat.

                  Geen stemmen  | 
                  0
                  0
                  Geen reacties
                • S

                  Fietsers horen niet op de weg waar doorgaand verkeer langsgaat. Met name nu er aanzienlijk meer snelle e-fietsers zijn en "vetfietsen"die tegen de 35 km per uur gaan.

                  1 stem  | 
                  0
                  1
                  1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
                  • D

                    Waar wilde je dan fietsers hebben als ze niet op de rijbaan mogen?

                    1 stem  | 
                    1
                    0
                    Geen reacties