Skip To Main Content
Ga naar de inhoud
Terug naar stemmen

Fietsen in de Statenweg

Op de Statenweg eindigen de vrijliggende fietspaden ter hoogte van de Hartman Sannesstraat. Daarna moeten de fietsers verder op rijbaan van de Statenweg richting de Van Harenstraat. Op dit stuk (de Statenweg vanaf de Hartman Sannesstraat tot de kruising bij de Van Harenkerk) willen inwoners de fietssituatie anders. Daar kwamen verschillende ideeën over binnen. Samen met de indieners kwamen we tot deze oplossingen: een verhoogd fietspad zoals er ook in Vrouwenparochie is of brede of smalle fietsstroken op de weg. 

Let op: deze tekeningen zijn een indicatie van de plannen. Wanneer de plannen uitgevoerd worden, kan de exacte locatie, kleurstelling en materialenkeuze (een beetje) afwijken van wat hier getoond wordt. 

Met de blokjes hieronder kan je stemmen op het idee dat jouw voorkeur heeft. Wil je meer lezen over de ideeën? Scroll een stukje naar onder.

Welke fietsinrichting heeft uw voorkeur?

Verhoogde fietspaden

In deze variant zijn de fietspaden en stoepen op gelijke hoogte, en liggen zij een stukje hoger dan de rijbaan. De rijbaan is breed, twee auto's kunnen elkaar met gemak passeren. Waar ruimte is kan de stoep en het fietspad van de weg gescheiden worden door groenstroken. Deze inrichting lijkt op wat je ook in Vrouwenparochie ziet.

  • 241219_P08023-SO-var3-visualisatie.jpg 241219_P08023-SO-var3-visualisatie.jpg

Smalle fietsstroken op een brede weg

In deze variant zijn op de weg twee fietsstroken. Deze fietsstrook is ruim genoeg voor één fietser. Op de weg kunnen twee auto's elkaar met gemak passeren. De stoep blijft zo breed als hij nu is. Waar ruimte is worden de weg en de stoep gescheiden door groenperken.

  • 241219_P08023-SO-var2-visualisatie.jpg 241219_P08023-SO-var2-visualisatie.jpg

Brede fietsstroken op een smalle weg

In deze variant zijn fietsstroken op de weg. De stroken zijn breed genoeg voor twee fietsers naast elkaar. Auto's kunnen elkaar passeren, tenzij er een fietser op de weg is. Dan zullen zij moeten wachten tot ze om de fietser heen kunnen. Hierdoor verlaagt de snelheid. De stoep is breder dan hij nu is. Waar ruimte is worden de weg en de stoep gescheiden door groenperken.

  • 241219_P08023-SO-var1-visualisatie.jpg 241219_P08023-SO-var1-visualisatie.jpg
Je moet aanmelden of registreren om een reactie te plaatsen.
  • D

    At d'r toegelyk maar 'n parkeerferbod komt op deuze dyk, âns krije je deselde ergernis as in Froubuurt (en ok nag over 'n langer stik)

    3 stemmen  | 
    3
    0
    Geen reacties
    • L

      Veiligheid voor alles fietsers afschermen voor auto’s en gelijk voor auto’s 30 in gehele bebouwde kom

      3 stemmen  | 
      3
      0
      Geen reacties
      • L

        30 km zone combineren met deze inrichting en parkeer verbod

        1 stem  | 
        1
        0
        Geen reacties
        • S

          OOk het afslaan naar de Hartman Sannes straat is hier een groot probleem. Je moet eigenlijk zover mogelijk links en vroeg je hand uitsteken om af te slaan als fietser. De automobilist denkt regelmatig dat ze hier nog mogen inhalen terwijl dat levensgevaarlijk is voor kinderen/volwassen op fiets. Netjes achter fietser blijven en rust houden. Inhaalverbod en 30 km + de fietspaden en smalle rij strook.

          1 stem  | 
          1
          0
          Geen reacties
          • G

            Zolang het maar niet op froubuurt lijkt waarbij je moet slalommen om de autos heen die daar geparkeerd staan. En wanneer de containers aan de weg moeten staan die op het fietspad zodat nog alles op de weg fietst.

            1 stem  | 
            1
            0
            Geen reacties
            • C

              Voor het fietsende verkeer (denk aan de kinderen) lijkt me dit een goede optie.

              1 stem  | 
              1
              0
              Geen reacties
              • N

                Geen verhoogde fietspaden doen. Bij slecht zicht (regen, mist, schemer etc) is dit erg gevaarlijk, je ziet de randen niet. In Vrouwenparochie is dat n.l. ook bepaald niet handig, juist gevaarlijk.

                5 stemmen  | 
                3
                2
                2 reacties (toon) 2 reacties (verberg)
                • D

                  Bij regen, mist en schemer zijn fietsers op de weg trouwens ook een stuk minder goed zichtbaar. Dit is gevaarlijk als ze de weg delen met auto’s, waarschijnlijk gevaarlijker dan het raken van een stoeprand met de auto.

                  1 stem  | 
                  1
                  0
                  Geen reacties
                  • D

                    In Froubuurt is er ook een versmalling voor auto’s en eindigen de fietspaden plotseling, dat is hier niet het geval. En zolang de randen niet een rechte stoeprand zijn is het ook niet een groot probleem.

                    3 stemmen  | 
                    2
                    1
                    Geen reacties
                  • I

                    Smalle fietsstroken op een brede weg is dezelfde situatie als in Minnertsga. Dit samen met een 30 km zone is vertragend en werkt goed. Verhoogde fietspaden leidt tot parkeren zoals in Vrouwenparochie. Bij alle drie opties is een parkeerverbod nodig om de chaos zoals in Vrouwenparochie te voorkomen.
                    Een bewoner.

                    Geen stemmen  | 
                    0
                    0
                    Geen reacties
                    • S

                      Houd alsjeblieft rekening mee dat St.-Anne een dorp is waar landbouw verkeer door heen gaat. Dus brede wegen houden en geen fietsers op de weg. Veel te gevaarlijk!

                      Geen stemmen  | 
                      0
                      0
                      Geen reacties