Skip To Main Content
Ga naar de inhoud
Terug naar stemmen

Oversteken voor voetgangers

Het is belangrijk dat voetgangers veilig over kunnen steken. Daarom willen we oversteekplaatsen opnemen in het totaalplan.

In deze stemming kun je stemmen over de vorm van de oversteekplaatsen. Het is de bedoeling dat de oversteekplaatsen in heel St.-Annaparochie zoveel mogelijk dezelfde vorm gaan hebben.

Waar deze oversteekplaatsen komen is nog niet bekend. Dat hangt onder andere af van welke andere opties worden gekozen in de andere stemmingen. Ook kijken we waar een oversteekplaats het meest gebruikt wordt. En waar een oversteekplaats het beste in het totaalplan past.

Let op: deze tekeningen zijn een indicatie van de plannen. Wanneer de plannen uitgevoerd worden, kan de exacte locatie, kleurstelling en materialenkeuze (een beetje) afwijken van wat hier getoond wordt. 

Met de blokjes hieronder kan je stemmen op het idee dat jouw voorkeur heeft. Wil je meer lezen over de ideeën? Scroll een stukje naar onder.

Welke oversteekplaats heeft uw voorkeur?

Slingerende middenberm zonder lampen

In deze variant heeft de bestrating een andere kleur. Zo zien de weggebruikers dat hier een voetganger over kan steken. Op het midden van de weg is een wachtplek. In de wachtplek zit een 'slinger': hij verspringt van links naar rechts. De doorgang van de slinger is groot genoeg voor bijvoorbeeld een scootmobiel of een kinderwagen. Op de slinger staan haaientanden. De voetganger steekt eerst de ene helft van de weg over, moet even wachten, en steekt dan de andere kant van de weg over. Eventueel kan de middenberm aangelegd worden met groenperken in plaats van klinkers.

  • P08023-Oversteek middenberm licht-C01-DETAIL.JPG P08023-Oversteek middenberm licht-C01-DETAIL.JPG
  • P08023-Oversteek middenberm licht-C01.jpg P08023-Oversteek middenberm licht-C01.jpg

Slingerende middenberm met lampen

In deze variant heeft de bestrating een andere kleur. Zo zien de weggebruikers dat hier een voetganger over kan steken. Op het midden van de weg is een wachtplek. In de wachtplek zit een 'slinger': hij verspringt van links naar rechts. De doorgang van de slinger is groot genoeg voor bijvoorbeeld een scootmobiel of een kinderwagen. Op de slinger staan haaientanden. De voetganger steekt eerst de ene helft van de weg over, moet even wachten, en steekt dan de andere kant van de weg over. Eventueel kan de middenberm aangelegd worden met groenperken in plaats van klinkers.

Aan de oversteekplaats zijn lampen toegevoegd. Deze lampen branden niet de hele tijd (zoals lantaarnpalen), maar gaan alleen branden als er activiteit op de oversteekplaats is. Zodra iemand op de oversteekplaats komt, begint de lamp te branden. De lamp volgt de oversteker, als een soort spotlight. Hierdoor valt de oversteker ook op in het donker.

  • P08023-Oversteek middenberm donker-C01.jpg P08023-Oversteek middenberm donker-C01.jpg
  • P08023-Oversteek middenberm licht-C01-DETAIL.JPG P08023-Oversteek middenberm licht-C01-DETAIL.JPG
  • P08023-Oversteek middenberm licht-C01.jpg P08023-Oversteek middenberm licht-C01.jpg

Gekleurde straatstrook met lampen

In deze variant heeft de bestrating een andere kleur, als een strook over de weg. Zo zien de weggebruikers dat hier een voetganger over kan steken. De weg blijft plat. Er wordt voor automobilisten de illusie van een drempel gewekt.

Aan de oversteekplaats zijn lampen toegevoegd. Deze lampen branden niet de hele tijd (zoals lantaarnpalen), maar gaan alleen branden als er activiteit op de oversteekplaats is. Zodra iemand op de oversteekplaats komt, begint de lamp te branden. De lamp volgt de oversteker, als een soort spotlight. Hierdoor valt de oversteker ook op in het donker.

  • P08023-Oversteek zonder middenberm licht-C01.jpg P08023-Oversteek zonder middenberm licht-C01.jpg
  • P08023-Oversteek zonder middenberm donker-C01.jpg P08023-Oversteek zonder middenberm donker-C01.jpg
Je moet aanmelden of registreren om een reactie te plaatsen.
  • D

    Op Warmoesstraat en veel andere plekken is (te) weinig ruimte voor een voldoende brede middengeleider.

    2 stemmen  | 
    2
    0
    1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
    • D

      De middenberm lijkt mij alleen mogelijk bij de bushalte Van Harenstraat

      1 stem  | 
      1
      0
      Geen reacties
    • Y

      Een groot deel van het overstekende verkeer is op de fiets, maar dan zijn zulke oversteekplaatsen juist onveiliger!

      4 stemmen  | 
      3
      1
      1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
      • D

        Middenbermen zijn juist veiliger, zo hoeft de straat niet in 1 keer overgestoken te worden. De middenberm is het probleem niet, hard rijdend verkeer wel.

        1 stem  | 
        1
        0
        Geen reacties
      • P

        Er wordt hier voornamelijk een oplossing ingezet voor de voetgangers terwijl er juist heel veel fietsers op dit punt niet veilig kunnen oversteken. Denk aan de jeugd van campus middelste en ouders met schoolgaande (kleine) kinderen die hier juist vaak op onveilige situaties stuiten.
        Naar mijn idee zou dan ook een gecombineerde oversteekplaats voor zowel fietsverkeer en voetgangers een betere oplossing zijn., eventueel met een kleurscheiding of streep ertussen.

        1 stem  | 
        1
        0
        Geen reacties
        • L

          Dat de gemeente waadhoeke nog steeds niet in ziet dat zulke middenbermen gevaarlijk zijn is bespottelijk. Op de prulhoek al meerdere ongelukken gebeurd door de middenberm. Maakt het alleen maar onveiliger. Groot verkeer kan hier ook moeilijk langs en zal de doorstroming alleen maar hinderen. Samen met de oversteekplaats zijn dit totaal idiote ideeën en voegt het niks toe aan het dorp.

          3 stemmen  | 
          2
          1
          1 reactie (toon) 1 reactie (verberg)
          • B

            Middenbermen zijn inderdaad minder goed zichtbaar. Door de kopsekanten een reflecterende kleur te geven kan dat verholpen worden. Ze kunnen ook alleen op brede stukken. Dan zal de doorstroming maar beperkt last hebben.
            Persoonlijk denk ik dat de ideeën niet verkeerd zijn. De locaties zijn alleen vaak niet geschikt. Het vele (vak te snelle) verkeer en ook vracht- en landbouw verkeer in het dorp maken het verkeer soms riskant.

            1 stem  | 
            1
            0
            Geen reacties
          • A

            een duidelijke oversteekplaats vooral voor ouderen en jeugd

            3 stemmen  | 
            2
            1
            Geen reacties
            • S

              zorg ervoor dat het verkeer door kan rijden en niet moet stoppen als de bus daar stopt. Demp een stuk van de vaart en zet de bus stop verder van de weg af zodanig dat het verkeer door kan. Wegversmalling is gevaarlijk voor de fietsers. Zorg ervoor dat de weg minimaal 3,5 meter breed blijft voor het landbouw verkeer.

              Geen stemmen  | 
              0
              0
              Geen reacties
              • J

                Ik woon in de Warmoesstraat en ooit waren de putdeksels te hoog. Er rijdt nu nog meer dan jaren geleden groot verkeer door de straat. destijds rammelden de huizen al al er een vrachtwagen voorbij kwam. dus als er drempels geplaatst worden moet er wel echt goed gekeken worden of dit net als toen met de putdeksels niet nog meer trillingen veroorzaakt.

                Geen stemmen  | 
                0
                0
                Geen reacties
                • M

                  Graag een veilige oversteek (evt. met middenberm) kade - davelaar op de statenweg. (basis)schoolleerlingen steken hier veelvuldig over. Aan de kant van de kade is een bushalte. Indien bus vanuit st. Jacobiparochie komt, en fietser staat te wachten bij kade om over te steken, kan dit voor onveilige situaties zorgen.

                  Geen stemmen  | 
                  0
                  0
                  Geen reacties
                  • B

                    Voor een middenberm is erg weinig plaats. Markering dat er overstekende voetgangers zijn zal voldoende moeten zijn. Shared space (als in Leeuwarden) kan helpen, maar persoonlijk vind ik het een verwarrend gebied.
                    Drempels geven schade aan de bebouwing en lijken me geen optie. Optische drempels kunnen wel.
                    Verlichting van oversteekplaatsen is prima als er niet voldoende straatlantaarns zijn, anders voegen ze niets toe. Een zebrapad is geen optie weet ik, maar is wel de herkenbare vorm van een oversteekplaats

                    Geen stemmen  | 
                    0
                    0
                    Geen reacties
                    • A

                      Ik vind het jammer dat ik niet bij het overleg kon zijn, want ik snap deze uitkomst niet. Ik snap wel dat als alles 30 km per uur wordt het voor voetgangers veiliger moet worden, maar de opties die gegeven worden , bijvoorbeeld de slinger oversteek past volgens mij niet in de van haren en warmoesstraat. Er rijden daarvoor te veel vrachtwagens.
                      Is het een idee om vanaf de ah tot de oude gemeentehuis shared space te maken. ( in Leeuwarden voor het station is zo'n sharedspace incl voetgangersoversteekplaats en een fietsovergangsplek)
                      Mijn vraag is als er verhogingen komen voor de overgangen dat die zo hoog worden dat als auto's harder dan 40km rijden ze teveel bonken.

                      Geen stemmen  | 
                      0
                      0
                      Geen reacties