Ideeën voor Tunnel Schalsum

Zwarte en witte banen aan de zijkanten en het plafond

02-11-2022  •  3 reacties  •  WvdB  •  Tunnel Schalsum

In overleg is besloten om onderstaande 3 elementen sowieso op te nemen in het plan om de tunnel te verbeteren:

  1. Nu mag er 80 km/uur gereden worden door de tunnel. Breng dat terug naar 30 km/uur;
  2. Maak de tunnel optisch smaller, door de stroken aan de zijkant te verbreden (fietssuggestiestroken te maken);
  3. Voeg verlichting toe aan de tunnel, zodat de hele tunnel goed verlicht is.

 Hier hoeft niet meer over te worden gestemd. De verschillen zitten hem in hoe de wanden van tunnel er uit gaan zien. Daar zijn een vijftal varianten voor ingediend.  U kunt dus nu uw stem uitbrengen over hoe de wanden eruit komen te zien.

Mijn voorstel voor de wanden is: 

De tunnel ook optisch smaller te maken door met de weg mee zwarte en witte banen aan de zijkanten en plafond aanbrengen (dit kan met verf, maar ook met tegels).

Zie ook de bijgesloten foto in de bijlage. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orginele tekst van het voorstel: 

Een verkeersveilige & lichtere tunnel

Beste allen,

Voor mij is het belangrijk dat de tunnel voor alle gebruikers (wandelaars, fietsers, trekkers, auto's, etc) veiliger wordt, dan deze op dit moment is. Ik denk dat de verkeersveiligheid kan worden verbeterd door onderstaande verbeteringen toe te passen:

1. De huidige 'wandelstroken' welke dezelfde kleur hebben als het wegdek te verbreden en een afwijkende (blauwe) kleur te geven. Hierdoor wordt een wandel- en fietspad gecreeerd en wordt de tunnel optisch smaller.

2. Door een 30km-verkeersbord te plaatsen voor de tunnel vanuit Peins naar Schalsum, ook op de weg in de tunnel aangeven dat er een maximum snelheid is van 30 kilometer per uur. 

3. De tunnel ook optisch smaller te maken door met de weg mee zwarte en witte banen aan de zijkanten en plafond aanbrengen (dit kan met verf, maar ook met tegels).

4. In plaats van 4 lichtpunten met TL-verlichting, de verlichting uit te breiden met over de hele lengte van de tunnel en aan beide zijden led-verlichting.

Functioneel en veilig

13-11-2022  •  2 reacties  •  Hester  •  Tunnel Schalsum

In overleg is besloten om onderstaande 3 elementen sowieso op te nemen in het plan om de tunnel te verbeteren:

  1. Nu mag er 80 km/uur gereden worden door de tunnel. Breng dat terug naar 30 km/uur;
  2. Maak de tunnel optisch smaller, door de stroken aan de zijkant te verbreden (fietssuggestiestroken te maken);
  3. Voeg verlichting toe aan de tunnel, zodat de hele tunnel goed verlicht is.

 Hier hoeft niet meer over te worden gestemd. De verschillen zitten hem in hoe de wanden van tunnel er uit gaan zien. Daar zijn een vijftal varianten voor ingediend.  U kunt dus nu uw stem uitbrengen over hoe de wanden eruit komen te zien.

Mijn voorstel voor de wanden is: 

De wanden van de tunnel moeten zodanig worden behandeld dat ze vuilafstotend zijn en makkelijk zijn schoon te maken. Ze hoeven geen speciale kleur te hebben.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originele tekst van het voorstel:

Ik vind het belangrijk dat de tunnel dag en nacht goede verlichting heeft. Aan beide zijden van de ingang van de tunnel zou een versmalling moeten worden aangebracht, die werkt als snelheidsremmer.

De fietsstroken zijn te smal en moeten verbreed en rood gemarkeerd worden.

De wanden van de tunnel moeten zodanig worden behandeld dat ze vuilafstotend zijn en makkelijk zijn schoon te maken.

De waterafvoer moet goed zijn, zodat er geen water in de tunnel blijft staan.

Misschien een nieuwe asfaltlaag.....?

Dit geheel moet binnen het budget van €20.000 te realiseren zijn.

 

Contourtekening Schalsum en Peins.

07-11-2022  •  7 reacties  •  Gerard van wier  •  Tunnel Schalsum

In overleg is besloten om onderstaande 3 elementen sowieso op te nemen in het plan om de tunnel te verbeteren:

  1. Nu mag er 80 km/uur gereden worden door de tunnel. Breng dat terug naar 30 km/uur;
  2. Maak de tunnel optisch smaller, door de stroken aan de zijkant te verbreden (fietssuggestiestroken te maken);
  3. Voeg verlichting toe aan de tunnel, zodat de hele tunnel goed verlicht is.

 Hier hoeft niet meer over te worden gestemd. De verschillen zitten hem in hoe de wanden van tunnel er uit gaan zien. Daar zijn een vijftal varianten voor ingediend.  U kunt dus nu uw stem uitbrengen over hoe de wanden eruit komen te zien.

Mijn voorstel voor de wanden is:

Mijn idee is om de tunnel in zijn geheel in een lichte kleur te verven (gebroken wit). En dan de zijwanden onder de snelweg (het dichte gedeelte) te voorzien van een contourtekening. Aan de ene kant Peins en de andere kant Schalsum. Dit zou dan een tekening moeten worden waar duidelijke kenmerken van de dorpen op komen te staan, denk aan een kerk met wat woningen ervoor,of een bepaalde boerderij iets waaraan je duidelijk kan zien of het Peins of Schalsum is .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De originele tekst van het voorstel:

Mijn idee is om de tunnel in zijn geheel in een lichte kleur te verven (gebroken wit). En dan de zijwanden onder de snelweg (het dichte gedeelte) te voorzien van een contourtekening. Aan de ene kant Peins en de andere kant Schalsum. Dit zou dan een tekening moeten worden waar duidelijke kenmerken van de dorpen op komen te staan, denk aan een kerk met wat woningen ervoor,of een bepaalde boerderij iets waaraan je duidelijk kan zien of het Peins of Schalsum is . De wanden die tot het dichte gedeelte van de tunnel lopen voorzien van een soort sfeerverlichting, zodat voetgangers en fietsers goed zichtbaar zijn en zo bijdragen aan hun veiligheid. In het dichte gedeelte van de tunnel aan het plafond in het midden ook nieuwe verlichting die de zowel de wanden met de tekeningen als de weg verlichten.

Licht en zonnig

13-11-2022  •  Geen reacties  •  Sonja  •  Tunnel Schalsum

In overleg is besloten om onderstaande 3 elementen sowieso op te nemen in het plan om de tunnel te verbeteren:

  1. Nu mag er 80 km/uur gereden worden door de tunnel. Breng dat terug naar 30 km/uur;
  2. Maak de tunnel optisch smaller, door de stroken aan de zijkant te verbreden (fietssuggestiestroken te maken);
  3. Voeg verlichting toe aan de tunnel, zodat de hele tunnel goed verlicht is.

 Hier hoeft niet meer over te worden gestemd. De verschillen zitten hem in hoe de wanden van tunnel er uit gaan zien. Daar zijn een vijftal varianten voor ingediend.  U kunt dus nu uw stem uitbrengen over hoe de wanden eruit komen te zien.

Mijn voorstel voor de wanden is: 

Kleuren voor de tunnel....van onder bruin dan van groen naar blauw met in het midden bovenin een zon ... zie foto ( grof geschetst)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originele tekst van het voorstel:

Het belangrijkste van de tunnel is dat hij veilig wordt... mooi licht geverfd en een goede verlichting 

Verder een idee dat meer hebben geopperd is om de rijbaan opties smaller te laten lijken door  fietsbanen aan te leggen....

Kleuren voor de tunnel....van onder bruin dan van groen naar blauw met in het midden bovenin een zon ... zie foto ( grof geschetst)

Als naam  : ûnderweis .... Fries voor onderweg     (ûnder de wei ....onder de weg )

 

 

Lichttunnel - idee van Anske de Boer

02-11-2022  •  2 reacties  •  Anneke Hoekstra  •  Gemeente Waadhoeke  •  Tunnel Schalsum

Het thema achter dit voorstel is het gebruik van zonlicht en de daarbij behorende schaduwen. 

Schilderen met licht

Door de delen van de tunnel die zich niet onder de weg bevinden, in een lichte kleur te schilderen, tekenen de schaduwen van de bomen zich af op de wanden van de tunnel. Deze patronen zullen gedurende de dag veranderen met de stand van de zon en zo schildert de natuur zijn eigen kunstwerk. Het deel van de tunnel dat zich onder de weg bevindt, kan werken als zonnewijzer. De slagschaduw van dit deel verschuift het hele jaar en door de stand van de zon op de langste en de kortste dag met lijnen aan te geven en het vlak tussen deze lijnen in een afwijkende kleur te schilderen, wordt er een simpele zonnewijzer gecreëerd. Een ander moment om aandacht aan te besteden, is wanneer de lengte van de dag even lang is als van de nacht, de equinox. Dit moment kan ook aangegeven worden met een lijn. Door bij deze momenten de dorpsjeugd te betrekken, heeft dit ook nog een educatieve functie. Indien mogelijk, zou iemand van het planetarium hierin iets kunnen betekenen. 

Kleuren

De toe te passen kleuren zijn voor de delen die zicht niet onder de weg bevinden, het lichtgrijs van de zeeklei uit de omgeving. En voor het deel onder de weg, de terracotta kleur van de pannendaken (gebakken van deze klei) van de Friese boerderijen. Door dit deel (onder de weg) uit te voeren in een lichtgevende (fluoriserende) verf, draagt dit ook bij aan het gevoel van veiligheid. Is het nu zo, dat men bij het binnen rijden van de tunnel een donker gat tegemoet rijdt, zal dan, als het verkeer de verlichting aan heeft, de verf oplichten. Dit zal zowel overdag als in de nacht een mooi effect geven. Misschien maakt deze uitvoering de bestaande verlichting overbodig en is het zelfs een kleine bijdrage aan de energiebesparing. Het deel tussen de lijnen van de langste en de kortste dag in een afwijkende iets lichtere terracotta kleur schilderen, zodat het idee van de zonnewijzer zichtbaar wordt. Het is op dit moment van schrijven nog een verrassing hoe de vorm van dat vlak eruit gaat zien; in dat opzicht is het ook de natuur die hier bepalend is. Dit zal op ieder van de vier hoeken anders zijn (de lichtinval is per hoek verschillend). De op de eerder genoemde momenten (langste dag, kortste dag) vastgestelde lijnen bepalen hoe het eruit gaat zien. Het enige wat vast staat, is dat het ieder jaar hetzelfde zal zijn. 

Actie gemeenschap

Het moment wanneer de zon zijn schaduw werpt om 12 uur 's middags, op de langste dag, is een mooie gelegenheid om met enig ceremonieel vertoon de lijn te trekken die de zonnestand aangeeft. Wat natuurlijk evenzo geldt voor de kortste dag. Dit is een mooi moment om op een ludieke manier aandacht voor het project te genereren. De gemeenschap kan zelf ideeën aandragen op welke manier men dit wil vormgeven.  Zoals bij alle plannen zal er in de praktijk wel het één en ander aangepast moeten worden. Maar ik hoop met dit voorstel een aanzet te geven voor de verfraaiing en het veiliger maken van de Schalsumertunnel.

Anske de Boer - Schalsum

NB Niet alle afbeeldingen uit het plan kunnen op deze pagina weergegeven worden. Kijkt u daarvoor in bijgaande PDF.